Igen, jól olvassa a Márton Autószerviz már ezt is el tudja végezni. A technika fejlődésével egyre újabb és újabb szervizfeladatok elvégzése válik szükségessé. Az utóbbi tíz évben számuk megsokasodott és ennek nagy részét a közlekedésbiztonsági rendszerek vizsgálata teszi ki. Már nem számítanak újdonságnak a környezetét figyelő érzékelők (kamerák, radarok) a gépkocsi szélvédője mögött, radarok a hűtőrács környezetében vagy a hátsó karosszériaelemek takarásában. Újrakalibrálásuk sokféle javítói munka után nemcsak indokolt, hanem, mivel biztonságkritikus rendszerekről van szó, kötelező is.
Mi is ez pontosan? Mi a kamera és radar rendszer?
A szakma ezt a diagnosztikát ADAS néven azonosítja. Az ADAS angol nyelvű rövidítés, mely fejlett vezetőtámogató rendszereket jelent. Számos figyelmeztető és autonóm járműmozgás-módosító funkció összességét jelenti. Az érzékelőknek a gépkocsi környezetét kell figyelniük, abban észlelni mindenféle mozgást, tárgy feltűnését (ez lehet gyalogos, kerékpáros, másik gépjármű stb.), erre figyelmeztetni a vezetőt és a betanított módon beavatkozni. Minden rendben van addig, amíg az érzékelő azt a térszegmenst figyeli, melyet neki szántak. Ha ettől „látómezője” eltér (mert például sérül a felfogatása, karosszériajavítás vagy szélvédőcsere után nem kerül pontosan a helyére), nem azt látja, amit látnia kell és téves döntésre juthat. A viszonyítási tengelyek ismeretében, melyet a diagnosztikai hardvereszközökkel (táblák, táblarajzelemek, lézersugarak) azonosítunk, a szoftveres (újra)kalibráció kijelöli az értékelés számára az új, immár helyes vonatkozási tengelyeket. Ez a dolog műszaki lényege. Az autó ADAS nélkül is megy, sőt kalibrálatlan ADAS-sal is. Ha azonban a kalibrálatlan állapotból eredően téves beavatkozást hajt végre és ebből baleset lesz, megvan a baj!
Szóval,mely autók rendelkeznek ilyen érzékelővel,ott kötelező elvégezni ezt a kalibrációt,hisz ez egy biztonságtechnikai berendezés.
Így önök is biztonságban vannak, nem mellesleg a biztosító nem is téríti a kárt ha nincs a szenzor bekalibrálva.
Összegezzük hogy pontosan mikor és miért kell bekalibrálni a a kamera és radar rendszert?
Gyári utasítás alapján és előírás szerint kell elvégezni:
- ha új kamerát kell beépíteni, mert a korábbi hibás lett,
- ha új szélvédőt építünk be, és a gyártó előírja,
- különösen akkor, ha az üvegen matricával jelölik a kalibráció szükségességét,
- ha futóművet kellett állítani és a tényleges menettengely szögállásán módosítottak,
- ha a felfüggesztésen módosítottak, pl. leültetés,
- ha megváltozik a kerékméret, kisebb vagy nagyobb lesz a gördülési sugár,
- ha karambolos autót állítottak helyre.
A Márton Autószerviz hogy fog megbírkózni ezzel a feladattal?
A radar és kamera újrakalibráció szoftveres beállítás
Autógyártótól függően kétféle kalibrálás létezik:
- dinamikus kalibrálás, az autóval közúton haladva figyeljük a diagnosztikai műszer utasításait és végrehajtjuk parancsait, statikus kalibrálás, szervizben, a gépkocsi álló helyzetében történik.
- A statikus kalibrálási eljárás:
A gépkocsi elé, előírás szerint elhelyezett kalibráló táblát látja a kamera, és ezt fogadtatjuk el, mint etalon alapképet, a kamera képfeldolgozó szoftverével.