A gépjármű motorokban a vezérmű (szíj/lánc) az egyik legkényesebb alkatrész csoport.
Ahogy a nevében is benne van a vezérmű szíj vagy lánc vezérli a főtengely és vezérműtengely összehangolt mozgását.
A vezérlés részei: Vezérműlánc vagy vezér-műszíj, a feszítőgörgő, és a feszítőgörgő mely lehet egy vagy több darab is.
A szíj vagy a lánc által meghajtott alkatrészek nagy terhelésnek vannak kitéve ilyen a vezérmű, főtengely vagy a vízpumpa és ha a terhelés hatására az összehangolt folyamat ,,megbomlik", általában a vezér-műszíj szakadása, elöregedése vagy a lánc átugrása következtében súlyos motorkárosodást okoz.
Mikor és hogyan cseréljük a vezérlést?
A szíjas motoroknál, amit általában a csendesebb motorjárás miatt alkalmaznak minden esetben be kell tartani a gyár által előírt csere időt vagy kilométert.
Ezek legtöbbször 5-6 év. 90.000-120.000 km-típustól függően.
Fontos hogy vezérlésnél ne csak a vezér-műláncot vagy vezérmű szíjat cseréljük ki hanem a vízpumpát és a görgőket is.
Hiszen ezek állandó mozgást végeznek és a lánccal/szíjjal együtt kopnak és cseréjüknek elmulasztása a későbbiekben nagy kárt okozhat.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy nem csak a kilométert érdemes figyelni hanem az időintervallumot is hiszen hiába megyünk keveset gépkocsinkkal attól még az idő vasfoga meg fog látszódni.
A Szíj gumiból készült és a gumi az idő elteltével rideggé válik, így a görgők is jobban kopnak és a szíj is alkalmatlan lesz a feladata ellátására.
A vízpumpa a vezérlés része, miért is fontos a cseréje?
A vízhűtésben keringő víz (hűtőfolyadék) mozgatója a vízpumpa, ami biztosítja a megfelelő hűtést és fűtést is.
Amennyiben a vízpumpa meghibásodna, nem látná el a keringtető funkcióját.
A motor működése közben keletkező hő már nem kerül elvezetésre, így a motor károsodik.
Természetesen ez mind megelőzhető, ha a vízpumpát a vezérléssel együtt cseréljük a megfelelő időben és jó minőségű terméket használunk.